søndag 12. september 2010

Observasjoner

Det har gått en drøy uke siden vi kom hit, og det er utrolig mange nye inntrykk. For det første så har vi funnet oss noenlunde til rett i nytt hus og det meste har kommet opp av pappeskene og det er rimelig deilig. Jeg har også kommet godt i gang på jobben, begynner å danne meg et bild av hva jobben min de kommende tre årene kommer til å gå ut på og har kalt inn til første møte med gårdsbrukerne og avtalt intervju med ”lokalavisa”.


Ellers har jeg og ungene gjort en del observasjoner og gjort oss noen meninger om ting som er annerledes enn det vi har blitt vant med andre steder. For at denne posten ikke skal bli lang som et vondt år har jeg valgt å ramse opp. Så får du bare kommentere og spørre meg om du har lyst til å vite mer om noe.

• Det er absolutt nødvendig å være:

               o Oppfinnsom

               o Nøktern

               o Tålmodig

               o Tilpassningsdyktig

               o Handy

               o Selvsikker

               o Humoristisk

               o Arbeidsom

........................  for å få det godt her.



• Barna er på alle måter friere her enn ande steder, på godt og vondt. De får også mye tidligere ta del i de voksnes verden.

• ”Alle” tror de veit hvem du er, og hva du skal lenge før du har funnet ut hvor du får kjøpt propp i badekaret.

• Det er dyrt å leve på en liten øy der en butikk er alt du har å velge i.

• Det kan komme godt med å kunne bake her.

• Her finns utrolig mange kulturminner, helt tilbake til steinaldertiden.

• Når det ikke stormer ute, hører man bølgene slå mot land når høyvannet kommer inn, alle steder jeg har vært på øya.

• Fugler leker faktisk ofte i oppdriv og i vinden.

• Enkle ting som å skaffe seg dusjhylle byr på store utfordringer.

• Folk er lette å be, når du trenger noe og mange tilbyr å stille opp om du skulle trenge det.

• Når det blåser friskt står ikke bare vimplene rett ut, de peker faktisk oppover.

Utsikten fra røykebalkongen på rådhuset



Det er mye Røst på dette bildet. Legg merke til steingjerdet, og hele stilen på hagen.
Utenfor er Værøy og båt på vei til fiske.




Denne pusen var det ikke lett å få øye på med en gang.
Bak pus er det et lite tak, som jeg har funnet ut at er brønnlokk.




Her har helgen gått i baking og husvask, litt hyller, bilder og lamper på plass og mye ro og avslapping. Her blir det lammegryte til middag, sånn for å feire arbeidsoppgavene i prosjektet og fordi det er så nydelig med gryterett i uvær.


Sånn kan været også være.....


.... og da er det godt med nydelig lammegryte i kroppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar