onsdag 8. september 2010

Den lange reisen

Jeg lovte å fortelle litt mer om reisen fra Sarpsborg til Røst, og her kommer det et kort utdrag.


Planen vår var å bruke siste uken i august på å pakke, og jeg hadde fått tilbud på flytting, hvor innboet skulle hentes 31.august og vi skulle så kjøre i samtidig med lastebilen oppover. Da det firmaet som hadde det rimeligste tilbudet på flyttingen sviktet i siste liten måtte jeg hive meg rundt og kontakte dem andre som hadde sagt de hadde muligheten. Det ble så avgjort på fredag rundt lunsjtider at vi måtte ha pakket ferdig innen kl 12 på lørdag, altså hadde vi 1 døgn på å gjøre det som etter planen skulle ta 4 dager. Jeg og ungene hev oss rundt og pakket ferdig, og guttene hos http://www.lrs-transport.no/ jobbet som helter for å hjelpe oss. Litt ble dog igjen, og det ble hentet på mandagen. Nå venter vi i spenning på våre kjære sofaer og resten av innboet.

Første natten etter at innboet ble hentet bodde vi hos gode Islandske venner som er nylig flyttet til Sarpsborg. De var nå gjestefrie uten like, og det faktum at de selv knapt har rukket å komme på plass og i tillegg har en syk liten gutt som de måtte ta på sykehuset to ganger om dagen for medisinering, fyller meg med beundring over hvor langt enkelte strekker seg for å hjelpe til.

De siste to nettene sov vi hos nære venner i Fredrikstad, som begge kommer opprinnelig fra Nord-Norge. Line og Andreas er enestående gjestfrie folk og jeg er så glad og takknemlig for at vi fikk være sammen med den siste tiden i Østfold.


Noe jeg IKKE vil savne, trafikken i Oslo


Vi kjørte fra Fredrikstad til Hamar allerede kvelden den 31.august. Meningen var å få korte etapper på veien oppover, både fordi jeg skulle være den eneste sjåføren, og for å forhindre irritasjon og overtrette barn. På Hamar ble vi godt tatt i mot av min venninne Kalla og hennes familie. Kalla’s mann Bergþór er fotograf og vi hadde avtalt at han skulle ta familiebilder av oss i samme slengen. Dette ble gjort, og jeg tror resultatet blir flott! Gleder meg i hvert fall til å få resultatene.




Flott skifersteinstak i Gudbrandsdalen

Morgenen etter kjørte vi hele Gudbrandsdalen, over Dovrefjell og til Steinkjer. Vi var utrolig heldige med været, men etappen var litt for lang. Jeg var fullstendig utmattet da vi kom på hotellet, og sov fra meg hele kvelden. Dagen etterpå var jeg blitt syk med feber og forkjølelse.

På veien over Dovrefjell

Der ingen skulle tru at nokån ville bo. Sør-Trøndelag


Tredje etappen var kort, og vi skulle til min bror Johannes som for tiden bor i Leines i Leirfjord på Helgeland. Han er her kun for å jobbe i sommer, og er snart på vei hjem til sin familie på Island igjen. Huset han bor i tilhører en gammel dame, som for tiden bor i leilighet nærmere sin datter.

Huset er dog intakt slik det var mens hun bodde der fast, og bærer svært mye preg av en forsvunnet tid. Det var artig å titte rundt i dette huset, og jeg forstår meget godt at min bror har syntes det har vært morsomt å bo der. Takk for varme mottagelser og omsorg kjære bror.

Vi reiste av gårde mot Bodø allerede kl 06:20 og fikk svært vakker reise i soloppgang og senere på dagen sol fra skyfri himmel. Vel framme i Bodø var det bare å parkere på kaia og vente på fergen.


Soloppgang mellom Nesna og Mo i Rana



Tidlig morgen på Helgeland



Porten til Nord-Norge.





På vei over Saltfjellet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar