lørdag 18. september 2010

Kort om uken som var.

På tide med oppdatering om livet på Røst. Grunnen til at jeg ikke har skrevet oftere er at det har vært så mye å gjøre, og det er jo godt.  

Forrige torsdagskveld hadde jeg et viktig møte med saubrukerne og hun Gudrun som driver med ærfuglrøkt. Jeg hadde gruet meg litt til møtet, da jeg ikke har møtt mer enn ett par av dem som ble innkalt og fordi jeg var litt bekymret for at de hadde på forhånd gjort seg opp en mening om hvem jeg er og hva jeg er god før.
Men møtet gikk fint, og jeg bestemte mege for å bare være meg selv, uhøytidlig og rett ut og prøve og formidle at jeg er her for dem.
Det var ganske tvunget i starten, enda jeg hadde med meg både ordfører og teknisk sjef som disse folka har kjent hele sitt liv og hjembakte småkaker.
Jeg fortalte løst og fast om prosjektet, hva jeg har gjort til nå og hva jeg planlegger frem mot jul. Så spurte jeg de litt og åpnet for diskusjoner, og var så ydmyk jeg bare kan i forhold til at jeg ikke er kunnskapsrik om landbruk, men at det jeg kan er å se ting i helhetsperspektiv, ta tak i ting og få ting gjort, og at jeg er først og fremst deres støttespiller.
Det ble ganske livlig og artig til slutt, og endte nå med at jeg inviterte meg selv og ungene med på samling av sau ut på en av øyene sammen med dem nå i helgen.

Ellers har jeg fått fisk! Fikk frossen og filetert torsk hos en som jobber på kommunehuset på onsdag. På torsdag kom så han som eier huset jeg bor i med 5 stk fisk han hadde nettopp dratt opp av havet.
Så når jeg kom hjem fra møtet på torsdagskveld var det bare å brette opp ermene og sette i gang med å filetere! Jeg har nå ikke gjort det på 15 år, og stakkars de første to fiskene som var brosme ble mer hakkemat enn filet egentlig. Jeg syntes nesten synd på stakkars fisken, dette så mer ut som misshandling av mat enn noe kulinarisk. Men det gikk fint med både torsken og seien.
Så var det å sett i gang og lage fiskekaker og fiskeburgere til fryseren, til stor glede hos store og små i mitt hus.

Jeg har ikke vært så huslig på mange år, som jeg har vært siden vi kom hit. Vi har bakt noe, nesten hver dag, og så er det selvsagt middag fra grunnen av som det pleier. Dermed har det ikke blitt mye aktiviteter utenfor huset og jobben. Det grunner seg dog også i at jeg har ikke vært helt i form, men nå er det ikke noen unnskyldning lenger.

I dag var vi ute i Storfjellet sammen med noen av bøndene for å hente sau, og det skal jeg fortelle om i morgen, og legge ut noen bilder også.

Og... månen er tilbak på plass!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar