tirsdag 14. september 2010

Ingen måne

Måtte bare legge ut en liten observasjon her nå.
Jeg har merket meg at det er fantastisk stjernelyst her på Røst, til tross for at det er gatebelysning og husene rundt meg der jeg bor har god utebelysning. Jeg har også sett nordlys så vidt det er. Men jeg har IKKE sett månen siden jeg kom hitt. Først tenkte jeg at den ikke var kommet opp, eller at jeg kanskje ikke har sett i riktig rettning. Men så sjekket jeg, og månen kommer ikke opp her! Så nå må jeg finne ut om den aldri kommer opp, eller om det har noe med årstider å gjøre. Jeg har aldri tenkt på det, hvilken vei rundt jorden månen reiser...  rundt midten eller rundt polene eller på skrå ?  Eller tilter månens bane kanskje og det varierer hvor den er i forhold til jordens lengde og breddegrader? Har du noen gang lurt på det?
Skal i allefall melde ifra når jeg finner svaret!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar