søndag 3. oktober 2010

Mange jern i ilden

Det passer vel fint på en stormfull søndagskveld å sett seg ned og oppsummere uken som gikk. Nå begynner arbeidet mitt i prosjektet å ta form, og jeg merker at læringskurven de siste 4 ukene har vært bratt. Det er alltid godt å se seg tilbake og kunne glede seg over å oppdage at man har kommet videre på veien mot målet sitt.
Forrige uke var spennende i det at jeg møtt representanter fra Fylkesmannen i Nordland sammen med ordfører og teknisk sjef, og vi diskuterte forvaltningsplan for Røstlandet naturreservat som skal lages i månedene som kommer. Nå trodde jeg ikke på forhånd at jeg ville blitt involvert i sånt arbeid, men er svært glad for å få muligheten fordi at beiting innen reservatet, og slått i områdene rundt kan påvirke fuglelivet som reservatet skal verne om.  Det skal bli spennende å se hvordan arbeidet videre blir, spesielt da arbeidet med planene skal involvere alle som har interesser i og rundt området. Det er nok bort i mot alle på Røst.

På onsdag fikk jeg besøk av landbrukskonsulent fra Bodø, som er den som har bistått bøndene her de siste årene når det kommer til diverse støtte, oppmålinger, og forvaltning generelt. Han blir en viktig støttespiller (og har allerede vært) for meg i prosjektet. Han kjenner bøndene godt, og veit hvilke utfordringer de står ovenfor. Han viste meg også hvor jeg finner kart over eiendommene i database på nett, og hadde en gjennomgang med meg av de viktigste ordningene for bøndene her. Det var veldig lærerikt, og mye informasjon å ta inn.

På onsdag og torsdag deltok jeg så i kurs for de kommuneansatte om regnskaps- og budsjettsprogrammet vi bruker. Jeg må bare innrømme at innholdet i kurset gikk meg nok mer og mindre hus forbi, da jeg nesten ikke har brukt programmet i det hele tatt. Fordelen ved å ha vært med på kurset er dog at når jeg nå skal i gang med å bruke programmet, veit jeg mye bedre hvorfor jeg skal fylle inn de forskjellige feltene og hvordan jeg kan følge med på prosjektets inntekter og utgifter igjennom programmet også. Takk og pris for at det er mange gode hjelpere i kommunens stab!

I tillegg har jeg brukt tid på nettverksbygging, lesing og graving i den materie jeg skal jobbe med. Det er mange tråder å trekke sammen, og mulighetene er mange. Opp på selve prosjektet er det så en del ting som skjer i kulissene og på siden av prosjektet som er med på å påvirke tilværelsen her. Så var jeg på fin tur i lag med godeste Solveig på lørdagen og fikk si ny side av Røst i herlig selskap.    

Jeg har ikke glemt at jeg lovte å legge ut lenker til intervjuene på bloggen. De kom i Lofotposten og Nationen på lørdag, men har foreløpig ikke blitt lagt ut på nettet.





Se så utrolig hvit sand det er her og!






Siste levninger ettere hval som strandet i fjæra.



 
Et potensielt kunstverk har jeg hørt rykter om. Hvalbein/tann




 
 
Hvalbein. Hadde vært ineressant å vite hvor fra dyret deett beinet kommer.
  



Turpostkassen. Oppi postkassa ligger det bok som alle som tar turen hitt kan skrive i. Så blir det trekkt ut blant de som har gått. For at ikke postkassen skal blås av gårde er den gravd under stein.




7 kommentarer:

  1. Spennede Sigridur! Blir morsomt å se hva du kan klare og finne ut av der oppe. ;)

    SvarSlett
  2. Dette er kjempe spennende prosjekt Andreas. Og det er så mye artig å ta tak i og mange muligheter. Om dere finner ut at dere alikevel har lyst til å flytte etter, så må dere bare si ifra!

    SvarSlett
  3. Jo mer du legger ut her, jo mer må jeg kjøre motorsykkeltur oppover :-)

    SvarSlett
  4. Det hørtes mer ut som en god plan Henriette! Mot sommer'n blir det vel så spennende at du går brått fra Rygge og ut til meg! ;-)

    SvarSlett
  5. Hei Sigridur!
    jeg er så stolt av deg, du er den tøffeste dama jeg vet om!! Nå er gjengen samlet igjen i Korsgata og du er dypt savnet! ;)
    Ønsker deg en flott helg ute i havgapet!
    Stor klem fra AK;)

    SvarSlett
  6. Tusen Takk Ann-Katrin, det betyr mye for meg å få sånn omtale fra deg. Du er en av de flotte damene som er forbilde for meg i mitt liv, det må du bare vite! Savner gjengen min masse også!
    Klem fra meg :)

    SvarSlett
  7. Så koselig å høre, Sigridur. Nå ble jeg kjempeglad! ;) Stor klem

    SvarSlett