fredag 29. oktober 2010

4H klubb i planene

Jeg føler jeg har akkurat kommet hit, men så har det blitt 8 uker alt! Det er sikkert fordi det skjer så veldig mye. Faktisk så mye at jeg har blitt kjempesliten.
På mandag var jeg i Bodø og møtte mange gode mennesker som har vært og kommer til å bli sterke støtte spillere for meg. Jodbrukssjefen og landbrukskonsulent i Bodø kommune, prosjektledere og konsulent fra 4H, rådgiver fra miljøvernavdelingen hos Fylkesmannen i Nordland og så fra Fylkesmannens landbruksavdeling var det både lederen for regional utvikling, rådgivere og fylkesagronom. Jeg hadde to møter, først med 4H og så med alle dem andre også. Vi diskuterte bakgrunnen for prosjektet, utfordringene prosjektet skal ta seg for og muligheter på veien videre.
En av tingene vi diskuterte var veterinærtjenestene på Røst, og hvordan man kan få til faste forutsigbare ordninger for bøndene her ute. Det er egenlig ikke en del av mitt prosjekt, men svært viktig at vi får dette på plass fortest mulig, for å sikre dyrevelferden her ute, og ikke minst slik at de som har husdyr kan være trygge på å få råd og veiledning etter behov. Dette blir nå undersøkt videre og tatt tak i, takk og lov.
Møtet med 4H var både informerende og spennende. Jeg kjente ikke til organisasjonen på noen som helst måte før jeg begynte på prosjektet, og kan ikke si at jeg har gode kunnskaper til den enn heller. Men jeg liker det jeg har hørt og sett til nå, og har du ikke hørt om dem før, så anbefaler jeg deg å ta en titt på hjemmesiden.
Første resultatet av møtet i Bodø er at vi skal nå prøve å sette i gang en 4H klubb på Røst for første gang. Damene jeg hadde møte med, kommer til Røst 11.november og skal ha informasjonsmøte for voksne, og så skal vi forhåpentligvis sette i gang med oppstart før jul. Det blir nok artig, både for store og små, og blir interessen hos barna like stor som den har vært hos de voksne så langt, så blir dette her baaaare fantastisk!

Nå i helgen er det loppemarked hos 10. klasse, både lørdag og søndag. Foreldrene har vært med og hentet lopper, bakt og ryddet. Dette er vist nok en av de store begivenhetene på Røst hvert år, så det blir spennende å se oppmøtet og resultatet. Vi var på skolen i 2 timer i går kveld og ryddet ting på plass. Så blir det sikkert ett par timer i kveld også. Jeg har sagt ja til å bake 3 kaker som jeg ikke har begynt på ennå. Det blir da i hvert fall ferske kaker fra meg!
Mengden ting og tang som har kommet inn er enorm på så liten plass, så jeg har planer om å ta med meg kamera både i kveld og i morgen for å dokumentere. Kanskje det blir en videosnutt også, da jeg har fått videokamera i gave fra en kjær venninne. Det er bare å glede seg!

3 kommentarer:

  1. Godt at du tar i et tak for dyrevelferden!Det liker jeg! Lykke til med kakebaking og 4 H, høres ut som det blir vei i vellinga etter at du kom til Røst! ;) Ha en fin helg! Jeg skal bake tre kaker i dag jeg også! hihi! Klem klem ;)

    SvarSlett
  2. Du verden så mye du har å gjøre ..:)
    Men det høres artig ut. Stor klæm til deg,, blir det sjokoladekake med peppermint??

    SvarSlett
  3. Jau det ble sjokkoladekake med peppermint Line :) og Fjelltopper og aniskaker også. Det var litt av en sjau det loppemarkedet! Tok litt bilder som kommer i neste post :)
    AK: Ja du hadde vel bursdag å feire i tillegg til Halloween! Artig med bursdagsparty for småtroll :) Håper dere koset dere masse! Klem :)

    SvarSlett