tirsdag 24. mai 2011

Endelig i gang igjen

Det kommer en mengede nye bilder på bloggen i dagene som kommer!

Lang tid har gått og mye har skjedd siden sist jeg skrev her. Fordi jeg har sett for meg at jeg da måtte informere om ALT som har skjedd i mellomtiden, har det bare blitt vanskeligere og vanskeligere og skulle sette i gang igjen. Men nå har jeg bestemt at jeg skriver det jeg husker og orker her, så kan jeg heller svare på alt mulig du lurer på under kommentarer.

Været har vært usedvanlig dårlig på Røst i vinter. Jeg var nå forberedt på at det var værhardt her ute, og sånn sett har det ikke vært noen bombe. Men når gamle fiskere sier at de aldri før har vært så mye borte fra havet under lofotfiske som i år, ja så har det sikkert vært ekstremt. Men til tross for vind opp i orkan styrke, og mange stormnetter, så står stort sett alt fortsatt som det gjorde da vi kom i høst. Vist nok løsnet det noen plater av taket på den nye idrettshallen, og for noen uker siden blåste trampolinen til ungene av gårde (egentlig litt artig historie), men utenom det har det meste kommet helskinnet ut av vinteren.

Det er ikke bare bare å holde ut 6 måneder med lavtrykk på lavtrykk, for det gjør sitt med kropp og sinn. Men siden man nå overlevde verste vinter i manns minne, så kan det sikkert bare bli bedre. Og nå er det vår og sommeren i anmarsj, sola er oppe nesten hele døgnet nå og det yrer med liv på Røst, og da ser livet mye lysere ut.

 I vinter har min sønn på 16 år jobbet på et fiskebruk, først som altmuligmann og så hovedsakelig ved å salte torsk og sukkersalte rogn. Han merket det ustabile været nok bedre enn oss andre, da han ble sendt hjem hver gang været var dårlig. Dette resulterte for han i at inntekten har bare vært en brøkdel av det han hadde håpet på. Dermed må han jobbe hardere nå i sommer for å ha råd til å flytte hjemmefra og begynne på skole til høsten. Heldigvis har han nå fått tilbud om en god del jobbing fremover.

Hans søster på 15 har i vinter vært i lag med en av sauebønnene og hjulpet til med diverse oppgaver. Hun har vært med å klippe sauen, gi vaksine, stelle i fjøset og fôre, og nå sist har hun hjulpet til under lammingen. Hun skal også flytte hjemmefra til høsten for å dra på skole, så det kommer godt med litt ekstra penger. I tillegg skal hun så dra med klassen sin på tur til London i slutten av juni. Det blir et begivenhetsrikt år for en ung dame.

Yngste prinsessen har hatt nok å finne på, med mange nye venninner og fritidsaktiviteter. Hun er i svømmebassenget hver gang de holder åpent, så lenge hun kan, har vært med og danse, er i 4H og synger i barnekoret. Så du må ikke tro hun har kjedet seg så mye.

I vinter har min bror og hans sønn vært på Røst og jobbet. De kom i begynnelsen av februar og har vært heldige med arbeidsplass. Der har de nemlig hatt jobb 6 dager i uken, 13 timer om dagen og perioder uten fridager og med jobb opp til 18 timer om dagen, sove 5-6 timer og så på’an igjen. Men det har nå vært godt å ha dem her i nærheten, enda de har hatt lite tid til sosialt samvær. Vi har allikevel fått til at de har kommet til meg og spist nesten hver helg, og vi har koset oss med spill, TV titting og godt selskap. Det blir derfor litt rart at bror reiser hjem til Island i dag. Men siden hans sønn skal fortsette å være her og jobbe i sommer blir det litt familie allikevel. Kanskje kommer flere fra familien igjen snart?!! 

Min svigerinne (kona til den broren som har vært her i vinter) kom også til Røst i påsken sammen med deres datter. Hun holdt utstilling her i samarbeid med meg, der det ble vist frem håndverk av ull, skinn, horn og bein blant annet. Utstillingen er en del av et samarbeidsprosjekt vi har satt i gang som heter ”Fra øy til øy” der målet er å fremme kunsthåndverk og gjensidig læring mellom Røst (i første omgang) og Nord-Island.

Det kan hende noen synes det er litt rart at man skal hente kunnskap om håndverk helt til Island, men det har sine grunner. Det ene er at islendingene har vært eksepsjonelt gode på å ta vare på gamle håndverkstradisjoner, og sin kulturhistorie. Og der er sauen veldig i sentrum, og en stor del av identiteten til islendinger som nasjon. Dette er fordi islendinger er veldig klare over at uten sauen hadde de nok enten sultet eller frosset i hjel. (kanskje begge deler!!! se for deg den du!) Så viktig har sauen vært for overlevelsen på Island. Og sånn har det nok også vært på Røst. Forskjellen er bare at røstværingene har ikke sett det slik, og man bør etter min mening få opp øynene for viktigheten for saueholdet på Røst. Da er det naturlig at man ser på hva man kan bruke sauens mange produkter til, og lære folk det av håndverk som har gått tapt, eller holder på å gå i glømmeboka.

En annen grunn til at samarbeid mellom Nord-Island og Lofoten er å foretrekke, er det faktum at på vikingtiden reiste en del mennesker nettopp fra Lofoten til Nord-Island og det finnes fortellinger om man i gamle dager kom med småbåter andre veien for å delta i Lofotfiske. Det er derfor naturlig å tenke seg at man har hatt like arbeidsmetoder rundt bearbeiding av sauens mange goder fra gammelt av. I tillegg er klimaet, landskapet og folkets lynne likere enn jeg har funnet andre steder i Norge.

En del av prosjektet er gjennomføring av kursserie, der man skal gå igjennom alt mulig av sau relaterte produkter, fra ytterst til innerst. Vi begynte med kurs i skinnfellsøm i begynnelsen av april, hvor ti spreke damer mellom 40 og 60år kom på kurs og lærte kunsten å sy og trykke på skinnfell av saueskinn. Helgen var lang og intensiv, men meget lærerik for alle. Kurset blir nå fulgt opp med oppstart av ”skinnfellklubb” der man kan treffes og dele erfaringer og utstyr. Neste kurs blir trolig behandling av ull, farging med urter og spinning. Så skal vi ha strikkekurs, strikketeknikker til toving, bearbeiding av horn og bein, og til slutt kurs i matlaging, der man blant annet skal ha fokus på å utnytte innmat.

Som du forstår har jeg ikke kjedet meg det minste i vinter, og enda er dette bare en liten del av det jeg har holdt på med! Men du får heller kose deg med bildene til neste gang jeg finner et øyeblikk til å sette meg ned å skrive. Nå skal jeg forberede kurs i klipping av sau, forberede ny utstilling til Lundefestivalen som blir i slutten av juni her på Røst, og begynne å pakke ned for jeg skal flytte i større hus i løpet av sommeren!
Ta-ta! J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar