søndag 5. desember 2010

Adventstid




Tenke seg at det har blitt desember!

Turen til Lofoten gikk bra, og jeg møtte mange mennesker jeg nok ikke ville ha kommet i kontakt med ellers. Tenkte nå på hva min gamle lærer Sissel Larsen pleide å si: ”Nettverksbygging dere! Dere må tenke på nettverket deres hele tiden!” Og jaggu har hun  rett! Jeg hadde et lite innlegg for en forsamling jeg aldri har møtt før, og det var både artig og litt skummelt. Munntørrheten holdt på å ta meg, men jeg kom meg noenlunde helskinnet igjennom. Jeg brenner for jobben min, og det merket nok de som hørte på foredraget, for jeg har fått kommentarer om det i etterkant. Og det er nok spennende for mange andre kommuner å se hva vi kan få til her, og om de også kan benytte seg av metodene. Jeg håper nå det.

Dagen før jeg dro til Lofoten kom resten av innboet vårt endelig! Det tok sin tid, men det var så inderlig verdt det å få i hus! Både jeg og barna er veldig takknemlige for hjelpen vi fikk der, både til bæring og til å presse flyttefirmaet til å komme med innboet. Det var tross alt sofaene våre, spisebordet, tv’n og en del småting vi trengte sårt. Julia på 12 sa når vi hadde fått alt på plass: ”Nå føler jeg meg hjemme her!”.


Den 22. november hadde vi oppstartsmøte for 4H klubb på Røst. Det var 22 ivrige barn og 18 voksne som møtte opp. Med tanke på at møtet var kun for barn fra 10 til 15, og at det er 78 barn på hele barne- og ungdomsskolen, så er dette fantastikk oppmøte! De har nå valgt seg styre og hatt sitt første møte, der de diskuterte blant annet inntjening til klubben, slik at de kan dra til Bodø på kurs i januar. I dag har de lånt Fiskarheimen hos Rino, og skal stå for servering av kaffe og kaker og vafler på lørdagskaffe. Jeg syns det er flott at innehaveren vil låne ut kaffeen til barna og at barna har vært veldig ivrige å få lov til å stå der og være med.
Jeg har også sagt til dem at jeg kan hjelpe dem å finne prosjekter, og at det kan være mulig å tjen penger, om de hjelper meg med min jobb, og de har fått tilbud om å hjelpe en av pappaene som eier fiskebåt med å renske nett. Hvis ungene fortsetter som de har startet kommer de til å ha en aller tiders klubb, og mange voksne som vil hjelpe til.

Så hadde vi julemesse og tenning av julegran forrige helg. Siden jeg både er medlem i Nett-No og hadde stand på messa, så hadde jeg ikke anledning til å være med på julegrantenningen. Men julemessa gikk fint, kanskje litt tregt salg hos enkelte, men kjempe mange mennesker som møtte opp. Vi hadde satt opp stoler og bord for 300, og jaggu var det ikke mange stoler til overs!

Den sist uken har jeg vært mer og mindre dårlig, men er på riktig vei nå. Det har vært rare og diffuse plager som jeg har hatt, svimmelhet, konsentrasjonsvansker, plutselig trøtthet og dårlig hukommelse som har plaget meg. Etter utredninger hos legen som egentlig ikke har ført noe sted, har jeg konkludert med det selv at jeg nok har vært ekstremt sliten. Jeg ville aldri forventet av noen andre å få unna det jeg har gjort de siste 3-4 månedene, og uten å ha hatt sommerferie først også. Kanskje på tide å innse at jeg også trenger å slappe av inn i mellom…

Noen bilder må jo følge med her, video må vente litt da jeg mangler en overføringskabel. 

Kos deg nå i førjulstiden du og!

Juleverksted på kjøkkenet. Jentene jobber med innpakking av julekaker.

Mange møtte på oppstartsmøte for 4H på Røst.

Bare se! Fullt hus.

Full fart på kjøkkenet når Nett-No damene forbereder julemessa.

Presten i full sving.

Flott stand på julemessen. Lille nissen til venstre var finest :)

Nett-No sitt kaffeslgsbord og loddgevinstere i bakgrunnen.

Nett-No sitt kakesalg.

Mange flotte bilder til salgs.

Røstprodukt har fått god hjelper på sin stand.

Skjønne Gudrun ærfuglbonde med strikketøyet sitt.

Også Tupperware har kommet til Røst.

Strikketøy og smykker ala Åsa.

Damen som malte disse bildene er 85 år og har fått sin niese til  å slege for seg.

Del av vår stand. Her er Rakels bilder og bestemors strikketøy.

Julia klar til å selge på vår stand. Her også smykker og småkaker, og Solveig så klart.

Tiende klasse sin stand der dem solgte småkaker.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar